Molnár Attila Károly

 

AKTUÁLIS SZAKMA ÖNKÉNTESSÉG MÚZEUM RELAXÁCIÓ

TANULÁS

FOTÓK VIDEÓK GRAFIKÁK BIOGRÁFIA

 


 

 

 


2018.06.09.

TANULÁS ÉS MOTIVÁCIÓ
a Harmadik Kor Egyeteme szemináriumain
Kovács Zsuzsa - Kasza Georgina - Molnár Attia Károly

Mivel az idosödés hatással van az élet minden vonatkozására, érinti az ember társadalmi, gazdasági és kulturális formáit is. Ezért tartjuk szükségesnek az idosödés folyamatának és fejlesztési lehetoségeinek tanulmányozását (Boulton-Lewis, 2010). Napjainkban jelentos demográfiai változások vannak, amelynek hatására az évszázad elso felében jelentosen megno az idosebbek száma. Ez a folyamat azonban nem eredményezi az idosek aktivitásának csökkentését, mivel ez a korcsoport széles érdeklodési körrel rendelkezik (Zouba, N. et al., 2010). Tekintettel a Harmadik Kor Egyetemén megtartott igen sikeres eloadásokra, az egyetem úgy döntött, hogy olyan szemináriumsorozatot dolgoz ki, amely egy aktívabb, részvételen alapuló lehetoséget biztosít az idosek számára, akik többnyire nyugdíjasok. Ennek a tevékenységnek két elonye származott a kísérleti programon belül: (1) a felnottképzés folyamatos támogatása az idosebb emberek aktív tanulásban való részvétele révén, valamint (2) azon doktori hallgatók szakmai tanulási folyamatának megvalósulása, akik különbözo szemináriumokat tartottak (családfakutatás, felnott tanulókat támogató internetes oktatási eszközök, az EU és az oktatás, tanulási nehézségek gyermekek és felnottek körében). A tanulmány bemutatja annak a négy doktori hallgatónak a szakmai fejlodési pályáját, akik tanárként vettek részt a programban a 2017/18-as tanév oszi félévében, valamint a szemináriumokról a résztvevok tanfolyam végén adott visszajelzéseit. A társadalomtudományi elméletek és kutatások, a multikulturális tanulmányok és az idegtudományok legalább négy motivációs körülményt mutatnak fel a felnottek tanulási motivációjához. Ezek a befogadás, a hozzáállás, a jelentés és a kompetencia (Wlodkowski, 2008). A felnott motiváció e kerete alapot szolgáltat a szemináriumok megtervezéséhez és a tanárok önreflexiójának megteremtéséhez. A tanárok tapasztalatait a modell négy kulcsfontosságú eleme mentén strukturáljuk és mutatjuk be, leírva azokat a cselekvéseket, amelyeket a befogadás, a jelentés értelmének növelése, a kompetencia kialakítása és a szemináriumokon való pozitív hozzáállás kialakítása érdekében tettek. A fókuszcsoportos interjúk célja az volt, hogy visszajelzéseket gyujtsünk ezeknek a motivációs stratégiáknak a hatékonyságáról. Ez a reflektív megközelítés és a résztvevok visszajelzései egyértelmuen két szinten mutatják a tanulási eredményeket: egyrészt a program hatással volta résztvevok jól-létének erosítésére, mivel úgy érezték magukat, hogy kompetensebbek, továbbá közösségileg integráltabbak és támogatottabbak. Másodszor, a program elosegítette a doktori hallgatók oktatásának eredményességét, mivel a motiváció elméleti modelljét alkalmazták tanítási gyakorlatuk struktúrálására és a résztvevoi reakciók jobb megértésére.

 

 


 

 

 
  Ajánlott oldalak Keresés a honlapon Wikipédia szócikk    

 


 
Honlap: TMBT www.tmbt.hu